Vraag & Antwoord

■ Actueel / Procedureel

Met een zienswijze geeft u een formele reactie op een voorgenomen plan of besluit van de overheid. In een zienswijze beschrijft u met welke punten u het wel of niet eens bent en waarom. Uw reactie en die van andere mensen worden meegenomen bij de definitieve besluitvorming. U moet een zienswijze daarom binnen een bepaalde termijn indienen. Zienswijzen die buiten die termijn vallen, worden niet beantwoord.
Wij kunnen u helaas niet helpen met uw zienswijze. Wij hebben wel een korte gids gemaakt die u hopelijk op weg helpt. Een belanghebbende heeft een tool ontwikkeld waarmee u — op eigen verantwoordelijkheid — een concept kunt maken.

Bewoners in Goirle hebben in 2021 al massaal een petitie getekend waarin ze de gemeenteraad gevraagd hebben te wachten met het aanwijzen van de weilanden tussen de Beekse Bergen en de woonwijken van Goirle als bouwlocatie totdat er duidelijke regelgeving komt. Of om in ieder geval rekening te houden met de gezondheidsschade en een minimale afstand aan te houden van 10x de tiphoogte.

Ondanks de 1022 handtekeningen heeft een amendement van de PVDA, VVD, SP en APGR helaas geen meerderheid gehaald in de gemeenteraad van december 2021. De verantwoordelijk wethouder Franssen van Lijst Riel Goirle blijft er maar op hameren dat het allemaal wel meevalt, en dat de procedures gevolgd moeten worden, maar tegelijkertijd wil ze geen toezeggingen doen als het gaat om de veel te korte afstand ten opzichte van de woonwijken in Goirle.

Waar ze komen was op dat moment nog niet bepaald. Het is een indicatieve opstelling gebaseerd op de doelstelling van POB REKS om 20 MWatt in zoekgebied de Baars op te wekken. De gemeente heeft bepaald dat het om windturbines gaat met maximaal rendement (4a5MWperWT). In de NRD staan de drie mogelijke opstellingen en dat ze 225 m hoog worden. We hebben 5 windturbines (van 210 m) verdeeld over het gebied om de inwoner een idee te geven wat het effect is wanneer ze op die plek komen te staan. Inmiddels blijkt dat we er niet ver naast zaten. De animatie heeft het doel om mensen te informeren dat zoekgebied de Baars loopt vanaf de A58 tot de Beeksedijk te Goirle. Met een animatie wordt het inzichtelijk.

In het gesprek met de wethouder werd duidelijk dat er voornamelijk vaste procedures worden gevolgd. In een gemeenteraadsbesluit van 2021 is een afstandsnorm van 500m tot woningen vastgesteld. Mede op basis van dit besluit is het zoekgebied vastgesteld. Daar is het wat ons betreft al mis gegaan. We willen de gemeenteraad nu vragen, op basis van voortschrijdend inzicht (informatie/onderzoeken welke na deze beslissing beschikbaar is gekomen) , dit besluit te herzien en de afstand ruim groter te maken, waarbij wij pleiten voor een gezonde afstand van 2000m. Hierbij houden we de norm van Wind Wiki aan omdat zij hier onderzoek naar hebben gedaan.

Op 23 mei 2025 heeft Defensie zijn NRD gepubliceerd. De NRD vind je hier https://www.defensie.nl/onderwerpen/ruimte-voor-defensie/downloads/publicaties/2025/05/23/ontwerp-nationaal-programma-ruimte-voor-defensie Deze NRD is tot stand gekomen vanuit de behoefte om uit te breiden. Dit heeft met de oorlogsdreiging te maken. In deze NRD staat in bijlage 2; bundel detailkaarten, op pagina 56 een afbeelding 3.24 (behoefte 36). Op deze afbeelding is te zien dat Defensie voor Gilze-Rijen een beperkingengebied wil vastleggen met een straal van 15 km vanaf de vliegbasis Gilze-Rijen. Dit wordt de outer horizontal surface genoemd. Wanneer je deze afbeelding goed bekijkt en in de NRD leest dat de beperking invloed heeft op gebouwen boven 150 m zou je denken dat hier geen windturbines passen. De windturbines moeten namelijk vanwege maximaal rendement hoger worden dan 200 m om überhaupt rendabel te zijn. Volgens de REKS zou dit echter geen beperking moeten zijn omdat hier mogelijk onderling al afspraken over zijn gemaakt.

Hilvarenbeek heeft op 10 juni 2021, tijdens de gemeenteraadsvergadering besloten dat windturbines alleen geplaatst mogen worden binnen 750 van de snelweg A58. Daarbuiten zijn op Hilvarenbeekse grond geen windturbines toegestaan. Daarnaast moeten ze minstens 1000 m van woningen en bedrijven af staan, op een veilige afstand. Op 18 april 2024 is nog getracht het gebied op te rekken maar de gemeenteraad hield vast aan het eerder genomen besluit. De gemeenteraad heeft daarnaast nog een boodschap gegeven aan hun verantwoordelijke wethouder, houd rekening met de Beekse Bergen. (Bron BD 10 juni 2021 en 18 april 2024)

Op 8 maart 2022 is er in de gemeenteraad een motie aangenomen dat landelijk onderzoek wordt afgewacht alvorens vergunningen voor concrete plaatsing van windturbines worden afgegeven. De laatste updates komen uit het document E2- en E3 lijst moties en toezeggingen 20250520, dit document is een ingekomen stuk bij de raadsvergadering van 20 mei 2025.

■ Organisatie & Middelen

We zijn begonnen als collectief, maar omdat we als stichting als rechtspersoon mogen optreden is besloten om dit via een notaris vast te laten leggen. Het bestuur van de stichting bestaat uit twee personen. Uiteraard doen wij dit niet met twee mensen, daarom hebben we een groep vrijwilligers en ‘vrienden’ die ons ondersteunen. Op die manier kunnen we doelgericht mensen raadplegen die bepaalde expertises hebben.

We merkten dat veel inwoners niet op de hoogte waren van de plannen om grootschalig energie op te wekken in gebied de Baars. Omdat veel mensen bij de Baars denken aan het knooppunt van de A58 hebben we besloten flyers te maken waarop het gebied in kaart is gebracht. Met de flyer wilden we onze dorpsgenoten wakker schudden. Het lijkt misschien vroeg om dit al te doen als de plannen nog niet definitief ingetekend zijn, maar omdat er in de procedure van REKS staat dat de beslissingen in Q2 2025 vallen vonden wij het belangrijk om dorpsgenoten in ieder geval te informeren van de plannen.

Het aantal mensen is lastig in te schatten. Momenteel (update 3 juni 2025 ) hebben we ruim 900 geregistreerde aanmeldingen op ruim 800 verschillende adressen. Dus het aantal mensen zal liggen tussen 1500-2000 als je per huishouden 1,5-2 rekent. Het aantal groeit nog steeds.

We staan in contact met een advocaat. Echter een advocaat kost veel geld. Een goede advocaat nog meer. Het tarief voor een goede advocaat is gemiddeld € 400,- exclusief btw per uur. Het is een heel specialistisch gebied, windturbines en omgevingsrecht. Om die reden willen we fondsen gaan werven en vragen we binnenkort iedereen om een donatie. Vanuit rechtsbijstand worden deze kosten niet vergoed wanneer het om een groep belanghebbenden gaat. De kosten kunnen dan in theorie verdeeld worden over al die mensen is de conclusie van verzekeraars. Daarbij is het eigenrisico bij rechtsbijstand al snel € 250,- per verzekerde. Ons doel is op korte termijn een ‘oorlogskas’ te vullen. We hebben daar iedereens hulp bij nodig.

Inmiddels hebben we een netwerk opgebouwd van mensen met diverse expertises. We krijgen de vraag vaak, en waarderen het ook, maar we hebben op dit moment geen extra hulp nodig. Uiteraard staat u er vrij in om vanuit eigen initiatief aandacht te vragen voor dit thema en uw zorgen te uiten.

■ Stakeholders & Relaties

Er heeft op woensdag 7 mei 2025 een gesprek plaatsgevonden tussen ons bestuur en wethouder Franssen, de verantwoordelijk stedenbouwkundige van de gemeente Goirle en de gebiedsregisseur van REKS de Baars. Hierin hebben wij onze zorgen geuit. In het gesprek werden met name de procedures toegelicht. Tevens hebben wij twee exemplaren van het rapport Windmolendrama in boekvorm overhandigd.

We hebben alle gemeenteraadsfracties gevraagd of ze open staan voor een dialoog. Alle fracties hebben hier gehoor aan gegeven. We hopen dat wanneer we op een open manier met elkaar communiceren er meer duidelijkheid ontstaat en wellicht mogelijkheden. De gesprekken vinden plaats in mei en juni. In deze gesprekken zullen we onze zorgen om de gezondheid van de inwoners uiten en dit onderbouwen met argumenten. We hopen dat de gemeenteraad de kant van de burger kiest en onze gezondheid in bescherming gaat nemen.

De Beekse Bergen heeft meerdere rapporten geschreven en ook aan alle gemeenten overhandigd die over gebied de Baars gaan (Tilburg, Oisterwijk, Goirle en Hilvarenbeek). De Beekse Bergen wil ook het gebied tussen Goirle en de Beekse Bergen laten schrappen. Dat is het gebied aan de Goirlese kant van de Ambrosiusweg.  Het gebied levert voor de Beekse Bergen veel problemen op wanneer hier windturbines worden geplaatst. Het heeft desastreuse effecten op de vogelpopulaties in dit gebied, op de dieren van het Safaripark en daarnaast geeft het ernstige economische schade voor het park.

De afstand tussen de bebouwing van Goirle en de Beekse Bergen is slechts ca.1300 meter. Ze komen hoe dan ook veel te dichtbij. Op onze website vindt u links naar de rapporten van de Beekse Bergen. Hierbij staat ook een rapport over de vogelpopulaties (bijna 160 !) die in dit gebied voorkomen.

Vanuit het Nationale klimaatakkoord (ontstaan vanuit het klimaatakkoord Parijs 2030) krijgen regio’s te maken met een energieopgave. REKS staat voor regionale energie- en klimaatstrategie. Voor onze regio is in 2023 publiek ontwikkelbedrijf REKS (POB REKS) opgericht. Deze oprichting is tot stand gekomen doordat 8 gemeenten én een energiefonds een investering hebben gedaan in dit bedrijf.  De partijen zijn: Dongen, Gilze en Rijen, Goirle, Heusden, Hilvarenbeek, Loon op Zand, Oisterwijk, Tilburg en het Energiefonds Brabant. Dit is bijzonder en uitzonderlijk in Nederland. Want het betekent dat de gemeenten een financieel belang hebben bij de ontwikkeling van energiehubs. Goirle heeft een investering gedaan van ca. € 650.000 ,- . Iedere deelnemer heeft een andere investering gedaan. De hoogte van de investering is € 27,- per inwoner.

Voor meer informatie verwijzen wij u naar de website van POB REKS; www.publiekontwikkelbedrijfreks.nl en naar de website van Regio Hart van Brabant; https://www.regio-hartvanbrabant.nl/programmas-projecten/fysiek-domein/energie-en-klimaat/ )

Op 21 mei 2025 hebben we, op uitnodiging, een gesprek gevoerd met de omgevingsmanager, projectmanager de Baars en de directeur van POB REKS. In dit gesprek zijn onze zorgen geuit maar de inhoud van het gesprek richtte zich vooral op de planning en procedures die gevolgd moeten worden.

Medio mei hebben we een brief bezorgd bij alle huisartsen in Goirle. We hebben in deze brief onze zorgen geuit over de gevolgen voor de gezondheid van de inwoners wanneer windturbines bij woonwijken worden geplaatst. De gezondheidsklachten veroorzaken ook een druk op de huisartsenzorg, dus op de praktijken zelf. Hierdoor ontstaan voor alle patiënten, die gebruik maken van deze praktijken, nadelige gevolgen. Bovendien is de druk op de huisartsenzorg al groot, mede door de lange wachtlijsten binnen de GGZ. Wanneer windturbines dichtbij woonwijken worden geplaatst zal de vraag significant groeien. In andere dorpen in Nederland, die minder dichtbevolkt zijn, is de toename al 30% als het gaat om consulten.

Met betreffende landeigenaren in dit gebied zijn intentieovereenkomsten getekend. Wat dat precies inhoudt is voor ons niet duidelijk. Laten we benadrukken dat deze intentieovereenkomst ook kan betekenen dat de winturbine niet op eigen land mag worden geplaatst, maar dat men hiermee verklaart geen protest aan te tekenen wanneer de WT op het land van de buurman wordt geplaatst. Wij roepen dan ook op om in gesprek te blijven en geen voorbarige conclusies te trekken. Daarbij willen we de opmerking maken dat voor iedereen voortschrijdend inzicht telt. Jaren geleden wist men minder dan nu. Daarbij hebben boeren het in Nederland niet makkelijk. Zolang niet duidelijk is waar ze komen doen we geen uitspraken.

Wij hebben de landeigenaren in dit gebied ook een brief geschreven met de vraag of zij het gezondheidsbelang van de inwoners willen meenemen in de besluitvorming. Mens, dier & fauna moet meegenomen worden. Daarbij hebben we ook hen het rapport Windmolendrama in boekvorm aangeboden. Een windturbine op je land levert geld op, het kost echter de dorpsgenoot die er hinder van ondervindt veel meer. Gezondheid is niet in geld uit te drukken. Daarom hebben wij hier aandacht voor gevraagd.

Windturbines plaatsen heeft daarnaast ook nadelige gevolgen voor de akkerbouwgrond. Zie de vraag: zit er Bisfenol A in windturbines.

Er valt te lezen dat energiecoöperaties meedenken aan de tafel. Zij zijn echter geen volksvertegenwoordigers en mogen niet spreken voor de burger. Waarschijnlijk hebben zij zelf ook belangen die zij willen vertegenwoordigen. Wij hebben nooit gesprekken gevoerd met lokale energiecoöperaties dus we weten niet wat hun adviezen zijn geweest richting de REKS. We zijn hier wel benieuwd naar en we hopen vooral dat ook zij de gezondheidsbelangen van de inwoners voorop hebben gesteld.

Op de website van Wind Wiki staan rapporten van het RIVM. De rapporten van het RIVM zijn erg gedateerd en er is veel kritiek op. Wind Wiki heeft op de factsheet van het RIVM gereageerd. U vindt deze reactie hier: https://www.windwiki.nl/wp-content/uploads/2023/11/Reactie-Windwiki-op-Factsheet-RIVM-16-11-2023.pdf

Het RIVM heeft toegegeven dat er nieuw onderzoek nodig is, dit wordt pas in 2026 verwacht. In Duitsland is door de Duitse overheid wel recenter (06-2022) onderzoek gedaan. Wind Wiki heeft een samenvatting geschreven over dit rapport, zie hier: https://www.windwiki.nl/noise-effects-of-the-use-of-land-based-wind-energy/. Het onderzoek zelf staat ook op hun website onder het kopje rapporten.

■ Gezondheid, Milieu & Techniek

Wind Wiki is een groeiende groep bezorgde medici die zich hebben verdiept in de veiligheid van windturbines voor mens en milieu. Geluidshinder is immers een belangrijke oorzaak van ziekte (WHO 2018). Sommigen van hen werden door de klachten van hun patiënten met dit onderwerp geconfronteerd, anderen in hun eigen leefomgeving.

Wind Wiki wil onafhankelijke wetenschappelijke informatie over de hinder van windturbines in relatie tot gezondheid en milieu beschikbaar maken. Veel onderzoek wordt namelijk gedaan in opdracht van overheden met een klimaatdoelstelling, maar ook gefinancierd door de windindustrie en uitgevoerd door daaraan verbonden bureaus. Dat maakt kritisch lezen noodzakelijk.

De ernstige hinder van het wonen nabij windturbines is nog onvoldoende bekend bij beleidsmakers, artsen en de algemene bevolking. Men vertrouwt op de factsheets van het RIVM. Het RIVM neemt inmiddels zelf afstand van de hindercurve, omdat buitenlands onderzoek na 2020 tot een flinke bijstelling moet leiden – en niet is meegenomen. Al bij 35 dB treedt een duidelijke toename van ernstige hinder op blijkt telkens uit buitenlands onderzoek, waaronder dat van de Duitse overheid in 2022. En, hogere turbines produceren wel meer (laagfrequent) geluid dan lagere.

In Nederland wordt te dicht bij woningen gebouwd, er zijn klimaatdoelen gesteld waardoor de beschikbare ruimte in ons dichtbevolkte land feitelijk dubbel gebruikt moet worden: zowel voor windturbines als bewoning. En dat gaat niet samen, zonder de bewoner te schaden in het grondrecht op een gezonde woonomgeving en goede nachtrust.

Vanuit de afweging van een ‘fair balance’ pleiten zij voor een afstand van minimaal 2 kilometer tot bewoning in combinatie met een maximale geluidssterkte van 20 dB laagfrequent geluid binnen de woning. Daarbij hoeft men niet op nieuw onderzoek te wachten, vanwege de goede kwaliteit van Zweeds, Duits en Canadees onderzoek: bij alle drie wordt een duidelijke ‘hinderknik’ gevonden boven de 35 dB. (bron: www.Windwiki.nl )

 

In 2011 is er een speciale geluidsnorm gekomen voor windturbinegeluid.

Deze nieuwe norm was nodig omdat er met de “oude” industriële geluidsnorm niet genoeg plaats was voor windturbines in Nederland.

Er werd tegen het advies van VROM in een nieuwe windturbine-geluidsnorm aangenomen die uitgaat van een jaargemiddelde (Lden).

Dit betekent simpelweg dat er geen maximum geluidsbelasting geldt en wanneer een windturbine een bepaalde tijd stilstaat deze de periode hierna extra geluid mag produceren (bijvoorbeeld 1 dag stil is volgende dag dubbel geluid).

In 2011 werd dus de keuze gemaakt om klimaatdoelen boven bescherming van bewoners tegen geluidshinder te stellen.

Op de website van Wind Wiki wordt uitgelegd waarom deze norm niet veilig is en deze de burger niet beschermt. https://www.windwiki.nl/zijn-industriele-windturbines-veilig/

Ja. Windturbinebladen bestaan uit epoxyharsen met daarin onder andere Bisfenol A. Het plaatsen van windturbines waar gedurende tien tot twintig jaar epoxydeeltjes uit de bladen vrijkomen negeert het Europese verbod en zou niet mogen plaatsvinden. Door de zeer hoge snelheden, tot wel 300 km/ uur aan de tip, treedt erosie/ slijtage op van de windturbinewieken. Deze losgeraakte mini- en microdeeltjes komen daardoor terecht op de weilanden en in sloten en daarmee kan BPA via koemelk of landbouwproducten alsnog in de voedselketen terechtkomen.

Bisfenol A is in diverse landen verboden, omdat het bij zeer lage blootstelling een schadelijk effect kan hebben op de ontwikkeling van onder andere het zenuwstelsel en het immuunsysteem van (ongeboren) kinderen, en het de werking van vrouwelijke hormonen (oestrogenen) verstoort. Inmiddels is aangetoond dat het ook de nazaten negatief kan beïnvloeden, doordat het tot in de volgende generaties doorwerkt.

Agrariërs lopen theoretisch het risico dat hun grond in de toekomst vanwege deze vervuiling niet meer te gebruiken is voor begrazing (bron windwiki).

■ Communicatie & Betrouwbaarheid

Naar ons weten niet, dat is zeer zeker niet de intentie. Wij delen informatie die gericht is op de gezondheidseffecten voor mens en dier. We horen wel in de wandelgangen dat we hier van beticht worden maar we reageren op de informatie die we ontvangen vanuit POB REKS en gemeente. Als er een zoekgebied wordt geschetst, in dit geval de Baars, en dat zoekgebied loopt qua grens vanaf 500 meter afstand van de woningen dan is er dus een kans dat daar windturbines komen. Anders zou daar geen grens van een zoekgebied worden geplaatst. Zodra duidelijk wordt waar ze komen, of dat ze niet op 500 meter komen, passen wij onze informatie aan. Let wel, de raad heeft ingestemd met de norm van 500 meter tot woningen. Dat was de wens van de wethouder zodat er een zoekgebied ontstond. Er staat nergens op papier dat de windturbines niet op 500 meter afstand zullen komen.

Wat er nu gebeurt in Goirle, met het plan om windturbines zo dichtbij woningen te plaatsen, raak je mensen. Wij hebben door het flyeren en de website voor bekendmaking gezorgd. Dat is iets anders dan stemmingmakerij. Wij willen in dialoog blijven met de fracties, POB REKS en de wethouder. Dan helpt het niet om stemming te kweken. Wij begrijpen wel dat mensen uit bezorgdheid en vanuit wanhoop dingen zeggen, die niet altijd netjes zijn of voor onrust zorgen. Mensen voelen zich machteloos wanneer ze tegenover lokale overheid staan. Wij pleiten voor kritisch maar netjes, en we spreken mensen aan op hun verantwoordelijkheid. Toch hopen we ook dat de geluiden die niet in dat kader passen, ook gehoord worden, want het zijn geluiden vanuit bezorgdheid.

Wat wij doen is categoriseren. Een opinie is een opinie, een nieuwsartikel een nieuwsartikel, een onderzoek een onderzoek en een rapport een rapport. Wij zijn geen wetenschappers. Wij willen een platform van informatie zijn. Wij zoeken zelf actief naar passende informatie maar krijgen ook lezerstips vanuit onze belanghebbenden. Hierbij benoemen we nogmaals het collectief Wind Wiki. Dat zijn wetenschappers en zij plaatsen onafhankelijke informatie. Wij richten ons op de nadelige gezondheidseffecten wanneer windturbines dicht bij woningen worden geplaatst. Ziet u iets wat, volgens u, niet klopt? Laat het ons weten.

Bent u belanghebbende?

Schrijf u dan hieronder in. Een donatie doen is ook mogelijk!

Laatste Updates

Nieuwsbrief TWG 06 / 02-11-2025 02-11-2025
Lees meer
Proces anders uitgelegd 02-11-2025
Lees meer
Nota van Antwoord gepubliceerd 02-11-2025
Lees meer
Brief aan CDA, LRG, PAG en PvdA 02-11-2025
Lees meer